Teatr Polska – spektakle w Gostyniu

  • 4, 8 pażdziernika, 9 listopada


4 października Huljet huljet, godz. 14:00, 17:00, 19:30 (dorośli)

                              Teatr Figur Kraków

8 pażdziernika Zabijanie Gomułki, godz. 19:00 (dorośli)

                               Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy

9 listopada Gniazdo, godz. 17:00 (dzieci)

                                Teatr im. Aleksandra Fredryw Gnieźnie

 

Bilety w cenie 10 złotych

 

Huljet huljet

Reżyseria: Dagmara Żabska

Teatr Figur Kraków

czas trwania: 40
grupa wiekowa: dorośli
scenografia: Agnieszka Polańska, Edyta Stajniak, Beata Klimkowska
muzyka: Andrzej Bonarekczas trwania: 40

„Hulyet hulyet” to poetycka opowieść o życiu w krakowskim getcie. Inspirowana zdjęciami i pamiętnikami z getta instalacja teatralna zrealizowana jest w formie cieniowego teatru mansjonowego - każda opowieść prezentowana jest na innej „scenie”. Ekrany zamontowane są w przedmiotach codziennego użytku - w starych walizkach, pudełeczkach po lekarstwach, szafce aptecznej, w stole. Głównym punktem wyjścia do pracy było kilka zdjęć ze stałej wystawy w Muzeum Fabryka Emalii im Oskara Schindlera: samotny kilkulatek na pustej ulicy, sterty połamanych mebli na Placu Zgody, szyld lodziarni, afisz z koncertu.
Spektakl jest bardzo kameralny. Z uwagi na rozmiar ekranów widownia ograniczona jest do 30 osób.

 

Zabijanie Gomułki

Reżyseria: Jacek Głomb

Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy

czas trwania: 110 minut (bez przerwy)
grupa wiekowa: dorośli
scenografia: Małgorzata Bulanda
muzyka: Bartek Straburzyński
dramaturgia: Robert Urbański

Powieść „Tysiąc spokojnych miast” ukazała się w Polsce w 1997 roku. W 2010 roku została jedną z najlepszych książek roku w USA, to opowieść z lat 60-tych. Józef Trąba oraz ojciec narratora powieści Jerzyka postanawiają zabić I sekretarza PZPR Władysława Gomułkę. O ich planach dowiaduje się miejscowy milicjant, komendant Jeremiasz, a także cała wspólnota ewangelicka poddająca ów pomysł publicznej dyspucie. Narzędziem zbrodni ma być chińska kusza.
-„Jeśli śmiech jest najlepszym lekarstwem – napisał amerykański recenzent -, to szczęśliwi czytelnicy tej wspaniałej książki z pewnością cieszyć się będą doskonałym zdrowiem aż do końca swych dni” -.
Rzecz dzieje się latem 1963 roku w zamieszkałej przez luteranów górskiej mieścinie na ziemi cieszyńskiej. Józef Trąba, pijak filozof, postanawia przed śmiercią „zrobić coś dla ludzkości” i zgładzić najbardziej dostępnego tyrana: I sekretarza PZPR, Władysława Gomułkę. Ponieważ zamachowiec nie włada bronią palną i wie, że nie zdoła uderzyć z bliska bronią białą, planuje użyć chińskiej kuszy. Absurdalny pomysł analizuje podczas modlitewno-alkoholowych biesiad cała lokalna ewangelicka wspólnota. Zarówno dysputy, jak i przygotowania, a wreszcie wyprawa do stolicy stają się dla narratora opowieści, młodego Jerzyka, wtajemniczeniem w dorosłość, zwłaszcza że cała ta historia łączy się z jego pierwszą miłością do turystki z Warszawy. Humor przeplata się tu z nostalgią, a ironia z mitologizacją dorastania w mało znanym świecie polskich ewangelików.
Sceniczna adaptacja Roberta Urbańskiego w reżyserii Jacka Głomba, zrealizowana w 2007 roku w Zielonej Górze, a w 2013 w Legnicy, jest według zgodnej opinii krytyków najlepszym teatralnym ucieleśnieniem prozy Jerzego Pilcha. Spektakl zielonogórski uhonorowano w XIII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej nagrodami za adaptację, reżyserię i scenografię.

 

Gniazdo

Reżyseria: Agnieszka Mielcarek

Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie

czas trwania: 1 godzina (bez przerwy)
grupa wiekowa: dzieci
scenografia: Mirek Kaczmarek

choreografia: Aneta Jankowska
muzyka: Patrycja Hefczyńska

Lekcja tożsamości narodowej

Każdy Polak od wczesnego dzieciństwa zna doskonale opowieści o trzech dzielnych braciach Lechu, Czechu i Rusie, orle białym, złym królu Popielu i szlachetnej Wandzie, co nie chciała Niemca. O początkach państwa polskiego i jego pierwszych władcach. Ale czy rzeczywiście je znamy i rozumiemy, czy nadal czujemy się z nimi dobrze, czy w XXI wieku pomagają nam one znaleźć odpowiedź na pytanie „kto ty jesteś”? A może dziś „Polak mały” chętniej zajrzy za kulisy legendy, odczytanej trochę inaczej, może zabawniej, bardziej przewrotnie i współcześnie przez Marię Wojtyszko. Autorka scenariuszy telewizyjnych i filmowych oraz tekstów dla teatru, członek Pracowni Filmowej założonej przy Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy, laureatka XXI Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, swą najnowszą sztukę sceniczną napisała specjalnie dla Teatru Fredry w Gnieźnie.
Spektakl przygotowała młoda, obiecująca reżyserka Agnieszka Mielcarek, przy współpracy scenograficznej Mirka Kaczmarka.
Zapraszamy najmłodszych widzów do Orlego Gniazda!